41 |
Delegering av myndighet etter plan- og bygningsloven § 31-10 |
Kommunedirektøren delegeres ikke myndighet til å treffe vedtak om pålegg om fjerning med hjemmel i plan- og bygningsloven § 31-10, samt sende forhåndsvarsel om slikt pålegg, jf. pbl. § 32-2 |
049/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
40 |
Delegering av myndighet etter plan- og bygningsloven § 31-6 |
Kommunedirektøren delegeres myndighet til å treffe vedtak om pålegg om frakobling av vann- og avløpsledninger med hjemmel i plan- og bygningsloven § 31-6, samt sende sende forhåndsvarsel om slikt pålegg, jf. pbl. § 32-2. Delegeringen innarbeides i delegeringsreglementet. |
048/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
39 |
Mindre endring av reguleringsplan for Kvitfjell golfbane - Nytt arenabygg |
Kommunestyret vedtar med hjemmel i plan- og bygningsloven § 12-14 andre ledd, endring av reguleringsplan for Kvitfjell Alpinanlegg – målområde, planID: 052020000005, som omsøkt. |
047/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
38 |
Kommunal planstrategi 2024-2027 - vedtak |
Kommunal planstrategi 2024-2027 vedtas |
046/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
37 |
Forslag til planprogram til kommuneplanen - Varsel om oppstart av kommuneplanens areal- og samfunnsdel, samt kommunedelplan for Kvitfjell |
Ringebu kommunestyre vedtar å legge forslag til planprogram for kommuneplanens areal- og samfunnsdel, samt kommunedelplan for Kvitfjell ut på høring og offentlig ettersyn, jf. plan- og bygningsloven §§ 4-1 og 11-13. Samtidig varsles oppstart av planarbeidet for areal- og samfunnsdelen og oppstart av revisjon av kommunedelplan for Kvitfjell jf. plan- og bygningsloven § 11-12. |
045/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
36 |
Opprettelse av Frivillighetssentral i Ringebu |
1. Drift av frivillighetssentral fortsetter i regi av Ringebu kommune fra 1.7.2024. 2. Stilling som frivillighetskoordinator økes fra 60 % til 100 % fra og med 1.7.24 og finansieres ved bruk av tilskudd til frivillighetssentral. 3. Kostnader knytt til lønn, lokaler og drift reguleres i budsjett for 2024 i 1. tertialrapportering, og tas inn i økonomiplan for 2025-2028. 4. Det bevilges kr 300.000 til oppstartskostnader, som finansieres ved bruk av disposisjonsfondet. |
044/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
35 |
Valg av revisor |
Kommunestyret velger BDO AS som revisor |
043/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
34 |
Tertialrapport 1-2024 |
1. Tertialrapport 1-2024 tas til orientering. 2. Det gis følgende tilleggsbevilgninger i driftsbudsjettet for 2024: - Hjemmetjenester: kr 3.000 - Plan og teknisk: kr 3.013.000 - Renter på lån: kr 3.795.000 - Redusert skatt og rammetilskudd: kr 986.000 3. Tilleggsbevilgningen finansieres slik: - Økte renter bankinnskudd: kr 2.500.000 - Økt utbytte kraftselskap: kr 4.663.000 - Saldering, bruk disposisjonsfond: kr 634.000 4. Ubrukte midler fra investeringsbudsjett 2023 re-budsjetteres i 2024 med kr 34.588.396. 5. Investeringsbudsjettet for 2024 reduseres med kr 51.208.000. 6. Revidert låneopptak til investeringer for 2024 er kr 158.527.000. Lånet tas opp som serielån med avdragstid 25 år. |
042/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
33 |
Lokal forskrift til opplæringsloven |
Vedlagte forslag til lokal forskrift til opplæringsloven vedtas. Ringebu kommune ber Innlandet fylkeskommune om å vurdere å flytte høstferien fra uke 41 til uke 40. |
041/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
32 |
Barnehagetilbud og fremtidig kapasitet i barnehagene |
1. På grunn av stadig økende behov for barnehageplasser vedtar kommunestyret å omgjøre tre midlertidige småbarnsplasser i Fåvang barnehage til permanente plasser fra 01.08.2024. 2. For å imøtekomme foreldre som søker barnehageplass første del av 2025 uten rett til plass etter barnehageloven, vedtar kommunestyret at det kan åpnes for 12 midlertidige plasser for barn under tre år fra 1.januar 2025 og ut barnehageåret 2024/2025. 3. Det tilleggsbevilges kr. 2 800 000 i budsjettrammen til barnehagene. Tilleggsbevilgningen finansieres ved bruk av flyktningefond. 4. Kommunestyret vedtar at det skal utredes påbygg/tilbygg for en avdeling med 12 småbarnsplasser i en av de kommunale barnehagene. 5. Økt bruk av familiebarnehager vurderes som alternativ til utbygging. 6. Kommunestyret ber administrasjonen utrede løpende barnehageopptak. |
040/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
31 |
Barnehage og skole på veg mot 2031. Kvalitets- og utviklingsrapport 2023 |
1. “Barnehage og skole på veg mot 2031. Kvalitets- og utviklingsrapport 2023” tas til orientering. 2. Det forutsettes at kommunedirektøren, barnehagene og skolene bruker vurderinger og konklusjoner i rapporten i forbedringsarbeid og styrket innsats for å nå fastsatte mål i “Barnehage og skole på vei mot 2031. Kvalitets- og utviklingsplan". |
039/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
30 |
Midt-Gudbrandsdal barneverntjeneste. Kvalitets- og utviklingsplan 2024-2027 |
Kommunestyret vedtar “Midt-Gudbrandsdal Barneverntjeneste. Kvalitets- og utviklingsplan” for perioden 2024 - 2027. |
038/24 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
29 |
Midt-Gudbrandsdal barneverntjeneste. Tilstandsrapport 2023. |
Midt-Gudbrandsdal barneverntjeneste sin tilstandsrapport for 2023 tas til orientering. |
03724 |
Ekstern link
|
02.07.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
28 |
Årsrapport for kontrollutvalget 2023 |
Kommunestyret tar årsrapport fra kontrollutvalget for 2023 til orientering |
035/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
27 |
Delegering av myndighet etter plan- og bygningsloven § 12-14 |
Utvalg for plan- og teknisk innstiller med hjemmel i plan- og bygningslovens § 12-14 å delegere deler av myndigheten om vedtak av endring av reguleringsplan til Kommunedirektøren og legger til følgende under delegering til kommunedirektøren i reguleringsreglementet: Kommunedirektøren delegeres myndighet til å treffe vedtak om endringer i reguleringsplaner der det må til en justering for å gjennomføre reguleringsplan som tiltenkt. Denne typen justering eller endring vil i liten grad påvirke gjennomføringen av planen for øvrig, ikke gå ut over hovedrammene i planen, og heller ikke berøre hensynet til viktig natur- og friluftsområder. |
032/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
26 |
Delegering av myndighet etter plan- og bygningsloven § 32-3 |
Kommunedirektøren delegeres myndighet til å treffe vedtak om pålegg om retting og pålegg om stans med hjemmel i plan- og bygningsloven § 32-3, samt sende forhåndsvarsel om slikt pålegg, jf. pbl. § 32-2. Delegeringen innarbeides i delegeringsreglementet. |
031/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
25 |
Delegering av myndighet etter plan- og bygningsloven § 19-2 |
Kommunedirektøren delegeres myndighet til å fatte vedtak iht pbl 19-2 fra kommunens gjerdebestememlser punkt 4. Delegeringen innarbeides i delegeringsreglementet. |
030/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
24 |
Delegering av myndighet etter plan- og bygningsloven § 19-2 |
1. Kommunestyret vedtar ikke å legge til en bestemmelse under bokstav d i kommunens delegeringsreglement. Kommunedirektøren delegeres ikke myndighet til å fatte vedtak om å ikke gi dispensasjon i saker der vilkårene for å gi dispensasjon etter plan- og bygningsloven § 19-2 ikke er oppfylt. 2. Kommunestyret vedtar ikke å endre bokstav d. Kommunedirektøren delegeres ikke myndighet til å behandle søknad om dispensasjon i medhold av plan- og bygningsloven § 19- 2 for boligbebyggelse i LNF-områder. |
029/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
23 |
Videre prosess - skolebruksanalyse |
Kommunestyret vedtar “Plan for videre prosess for skolebruksanalysen” |
028/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
22 |
Søknad om midler til 125-års jubileumsfeiring av Vålebru i 2024 |
1. Jubileet Vålebru 125 år bevilges inntil kr 150.000 for gjennomføring i 2024. 2. Beløpet dekkes ved bruk av disposisjonsfond. 3. Budsjettet for 2024 endres slik: Art 1470 tilskudd til andre private - ansvar 252 kultur og kirke - funksjon 385 kultur økes med 7 inntil kr 150.000. Art 1940 bruk av disposisjonsfond - ansvar 252 - kultur og kirke - funksjon 880 interne finanstransaksjoner økes med inntil - kr 150.000 |
027/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
21 |
Skjønnsmedlemmer for perioden 2025 - 2028 |
Fra Ringebu kommune foreslås følgende personer som skjønnsmedlemmer for Innlandet fylkeskommune for perioden 01.01.2025 – 31.12.2028: 6 1. Anne Berit Grasbakken 2. Guri Bø 3. Anders Amrud 4. Frode Hansen |
026/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
20 |
Alkoholpolitisk handlingsplan 2024 - 2028 |
1. Alkoholpolitisk handlingsplan i to deler vedtas som framlagt: a. Del 1 - Rusmiddelpolitisk handlingsplan 2024- 2028, interkommunal plan mellom kommunene Nord-Fron, Sør-Fron og Ringebu. b. Del 2 – Bevillingsreglement og retningslinjer for kontroll med salgs- og skjenkebevillinger i Ringebu kommune 2024 - 2028. 2. Retningslinjer for tildeling av midler fra alkoholavgiftsfondet for Ringebu kommune vedtas som framlagt. |
025/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
19 |
Årsberetning 2023 |
Ringebu kommunes årsberetning for 2023 vedtas. |
024/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
18 |
Årsregnskap 2023 |
1. Ringebu kommunes regnskap for 2023 vedtas. 2. Kontrollutvalgets uttalelse til årsregnskapet for 2023 tas til etterretning. 3. Revisjonsberetningen for 2023 tas til etterretning |
023/24 |
Ekstern link
|
20.06.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
17 |
Eierskapskontroll med forvaltningsrevisjon av Midt-Gudbrandsdal Brannvesen |
1. Kommunestyret tar revisors rapport Eierskapskontroll med forvaltningsrevisjon av MidtGudbrandsdal Brannvesen til orientering. 14 2. Kommunestyret viser til revisors anbefalinger herunder at a. det bør vurderes å formalisere samarbeidet mellom MGB og kommunale tjenesteområder for å fastsette roller, ansvar, arbeidsoppgaver o.l. b. det bør lages en møteplan for eiermøter. c. kommunene bør vurdere å rutinefeste at protokoller fra representantskap og andre viktige selskapshendelser legges frem for politisk behandling. 3. Kommunestyret ber kommunedirektøren følge opp de anbefalinger som fremkommer av rapporten. |
021/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
16 |
Årsrapport fra Arbeidsmiljøutvalget 2023 |
Årsrapporten for 2023 fra Arbeidsmiljøutvalget tas til orientering |
019/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
15 |
Søknad om økt støtte til 17. mai komiteene i Ringebu kommune |
1. Støtten til 17. mai komiteene for gjennomføring av arrangement i Ringebu, Fåvang og Venabygd økes med kr 12.000. Tilskuddet økes fra kr 35.000 i støtte til kr 47.000 i tilskudd fra året 2024. 2. Beløpet dekkes ved bruk av midler fra disposisjonsfond. 3. Budsjettet for 2024 endres slik: Art 1470 tilskudd til andre private - ansvar 252 kultur og kirke - funksjon 385 kultur økes med kr 12.000 Art 1940 bruk av disposisjonsfond - ansvar 252 kultur og kirke - funksjon 880 interne finanstransaksjoner økes med - kr 12.000 4. Økt tilskudd innarbeides i økonomiplanen 2025-2028. |
018/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
14 |
Revidert samarbeidsavtale om kommuneadvokat mellom Øyer, Lillehammer og Ringebu |
1. Oppgavefellesskapet «kommuneadvokaten i Lillehammerregionen – kommunalt oppgavefellesskap» med deltakerkommunene Øyer, Ringebu og Lillehammer kommune vedtas opprettet. 2. Vedlagte samarbeidsavtale vedtas. 3. Som medlem og varamedlem til representantskapet i «kommuneadvokaten i lillehammerregionen – kommunalt oppgavefellesskap» velges for kommunestyreperioden 2023 - 2027; a. Fast medlem, Arne Fossmo b. Vara medlem, Nina Kanne Stenumgård |
017/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
13 |
Lokal forskrift om motorferdsel i vassdrag - Ringebu kommune - 2. gangs behandling |
Med hjemmel i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag § 5 tredje ledd vedtar kommunestyret lokal forskrift om motorferdsel i vassdrag slik den er forelagt med følgende tillegg: • Gumpen tilføyes i forskriftens virkeområde § 2 a. • Samtidig opphører lokal forskrift om motorferdsel i utmark og vassdrag for sårbare områder (FOR-1989-02-15-1447). |
016/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
12 |
Kjøp av dyrket mark til makeskifte med 36/12 for etablering av nye Ringebu vannverk på Risøya - 34/8,3675,36/10 |
1. Kommunestyret godkjenner kjøpekontrakt med Stian Furuheim, datert 18.3.2024, vedr kjøp av ca. 42 daa dyrket mark på gnr/bnr 34/8, 36/5 og 36/10 til makeskifte med 36/12. 2. Kommunedirektøren gis fullmakt til å fullføre makeskifte og eiendomsoverdragelsene. |
015/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
11 |
Revisjon av kriterier og satser landbruksfondet |
Vedtektene for landbruksfondet i Ringebu kommune endres slik: • § 5 Kjøp av melkekvote Tilskudd til kjøp av melkekvote med maksimalt kr. 50 000 pr. søker pr. år. Kvoteeier får støtte inntil 50 % av fastsatt pris på statlig kvote for geit- og kumelk ved kjøp av melkekvote. Det gjelder både geit- og kumelk kvote som er kjøpt fra staten og fra private selgere. Kjøpet må være gjennomført og dokumentert med kopi av kvittering for betaling, før tilskuddet blir betalt ut. Dersom kvoten blir solgt eller leid ut innen 3 år, kan Ringebu kommune kreve støtten tilbakebetalt. Dette er en midlertidig endring som gjelder for søknadsomgangen til landbruksfondet i 2024 og 2025. Fra søknadsomgangen 2026 settes maksimalbeløpet ned til kr 20 000. • § 7 vilkår for støtte og arbeidsfrist Følgende legges til under § 7: Det er en forutsetning for å innvilge tilskudd til nydyrking, rydding av innmarksbeiter og andre landbrukstiltak som medfører endring i arealbruk, at tiltakene ligger innenfor LNF-område i plan. Det gjøres ikke endringer i tilskuddssatsene for nydyrking, rydding av nytt innmarksbeite, seterdrift, tilskudd til andre landbrukstiltak, tilskudd til mindre tiltak ved generasjonsskifte og tilskudd til tilleggsnæringer i landbruket. |
014/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
10 |
Utslippstillatelse Losnabakken grendeanlegg |
Med hjemmel i Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) § 13-5, utsteder Ringebu kommune utslippstillatelse for kommunalt avløpsanlegg (grendeanlegg) med kapasitet på 300 PE på Losnabakken 58, gnr. 157 bnr. 68 i Sør- Fåvang. |
013/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
09 |
Retningslinjer for bestillinger fra folkevalgte til kommunedirektøren |
1. Retningslinjer for bestillinger av utredninger og saker fra folkevalgte til kommunedirektøren vedtas som fremlagt. 2. Kommunedirektøren sørger for at hensiktsmessig protokollordning blir ivaretatt. |
012/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
08 |
Videooverføring av politiske møter |
Ringebu kommune innfører ikke videomøter i utvalgene, formannskap, LKU, MUL og UPT. |
|
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
07 |
Leilighetsbygg i Ole Steigs gate 10 |
1. Bygging av leilighetsbygget Ole Steigsgate 10 iverksettes i egen regi som kommunalt byggeprosjekt. 2. Byggeprosjektet skal lyses ut i markedet så snart som mulig med forbehold om finansiering. 3. Det legges fram ny sak når anbudene er innkommet for eventuelt vedtak om finansiering og igangsetting. |
010/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
06 |
Kriterier for garantiforpliktelser til leiligheter |
1. Retningslinjer for Ringebu kommunes ordning med kjøpsgaranti for leiligheter i nyoppførte leilighetsbygg, vedtas som vist i dokument datert 8.4.2024. 2. Formannskapet gis myndighet til å vedta mindre justeringer i retningslinjene, som refereres for kommunestyret. 3. Retningslinjene trer i kraft når de er vedtatt av kommunestyret, eventuelt med de justeringene som blir vedtatt av formannskapet |
009/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
05 |
Brannstasjonen - ombygging eller nybygg |
1. Brannstasjonen på Ringebu oppgraderes med en ramme på inntil kr 9.000.000. 2. Kommunedirektøren starter samtaler med utleier om oppgradering av Fåvang brannstasjon, slik at garderobeforholdene blir i henhold til dagenes krav. I tillegg skal det også forhandles om mulig ekstra garasjeløp for ett kjøretøy. 3. Kommunedirektøren bes vurdere mulige vaskeløsninger kjøretøy/utstyr innenfor eller utenfor dagens leieforhold på Fåvang brannstasjon. |
08/24 |
Ekstern link
|
30.04.2024 |
Ferdig |
Startet |
|
04 |
Ny samarbeidsavtale med Sykehus Innlandet |
Ringebu kommune vedtar å slutte seg til «Samarbeidsavtale mellom Sykehuset Innlandet og kommunene i sykehusområdet» gyldig fra 01.03.24 og underliggende delavtaler. |
005/24 |
Ekstern link
|
12.03.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
03 |
Interkommunal samarbeidsavtale om Psykolog i kommunene Øyer, Ringebu og Lillehammer |
Avtale om interkommunalt samarbeid om primærhelsetjeneste (psykolog) i Helseregion SørGudbrandsdal godkjennes. Kommunedirektøren gis fullmakt til å signere avtalen. |
004/24 |
Ekstern link
|
12.03.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
02 |
Debattheftet 2024 - Rom for gode tjenester - drøfting |
Kommunestyret har følgende innspill: 1. Det er viktig å holde fast ved et lønnsoppgjør som er innenfor de økonomiske rammene som kommunene har. Det fortsette frontfagsmodellen vil fortsatt være viktig. Å prioritere ulike løsninger som gir rom for større andel heltidsstillinger, gjennom gode sentrale ordninger for årsturnus vil kunne være et viktig bidrag til å bygge heltidskultur i enkelte sektorer. Arbeidsmiljø, gode fagmiljø, organisering og meningsfylt arbeid vil fortsatt være viktig for den enkelte arbeidstaker, selv om lønn også spiller en viktig rolle. 2. Dagens modell legger godt til rette for gode oppgjør, og Ringebu kommune ser ikke behov for et større handlingsrom, enn det vi i dag har, lønnspolitisk. 3. Det bør arbeides frem flere arbeidstidsordninger innen turnusarbeid sentralt, slik at arbeidet med årsturnus, langvakter og enkelte andre områder, kan gå noe smidigere å etablere enn i dag. Skal vi klare å møte Helsekommisjonens anbefalinger og ønsket fra ansatte, må vi tenkte nytt når det gjelder turnus. |
003/24 |
Ekstern link
|
12.03.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|
01 |
Anmodning om bosetting av flyktninger 2024 |
1. Ringebu kommune imøtekommer anmodning fra IMDi datert 10.11.2023 om å bosette 45 flyktninger i 2024. 2. I økonomireglementet er det delegert til kommunedirektøren å foreta avsetning til, eller bruk av fond vedrørende flyktningtiltak. Tilsvarende gis kommunedirektøren myndighet til disponering av merinntekter til flyktningtiltak i årsbudsjettet, herunder nødvendige budsjettendringer. |
002/24 |
Ekstern link
|
12.03.2024 |
Ferdig |
Ferdig |
|